New education policy

hello, ye jo nayi education policy aayi hai 2020 me. hame uske baare ke kuch jayada pata nahi chal raha. class me teachers se pucho to bolte hai ke bataayege. abhi 11th class me arts commerce hi choose karenge ya kuch aur combination?

aur ye new policy kab se apply ho rahi ahi?

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good question. मैं जल्द ही बताऊंगा। मुझे लगता है कि यह newsletter के लिए भी अच्छा विषय है, उम्मीद है कि इस पर जल्द ही हमारे पास एक newsletter होगा।

here are they key points for NEP 2020 policy from the prospective of students of class 9-10

Key points:

  • New Structure : 5 (till 3rd) + 3 (3rd to 5th)+3 (6th to 8th) +4 (9th-12th curricular structure
  • multidisciplinary study: No rigid separation of arts / commerce / science - students can choose any combination i.e. dance with physics or accounts with biology etc.
  • concept / application / experiment based learning rather than rote learning
  • board exams:
    • While the Board exams for Grades 10 and 12 will be continued, the existing system of Board and entrance examinations shall be reformed to eliminate the need for undertaking coaching classes.
    • check concept / application / experiment based learning
    • objective and subjective exams
    • test primarily core capacities/competencies rather than months of coaching and memorization
    • Board Exams on up to two occasions during any given school year, one main examination and one for improvement, if desired.
  • Coding to taught from class 6

Few other important points

  • no hard separation among ‘curricular’, ‘extracurricular ’, or ‘co-curricular’, among ‘arts’, ‘humanities’, and ‘sciences’, or between ‘vocational’ or ‘academic’ streams
  • curricular / extra-curricular / co-curricular / vocational - all to have credits
  • extra-curricular / co-curricular examples
    • debates, quizzes, sports, role plays, group activities etc.
  • Mandatorily vocational studies:
    • includes engaging oneself in cross-occupational competencies such as working on communication skills, personality development, self- management skills, carpentry, electronic work, metalwork etc.
  • emphasis on digital learning
  • contemporary subjects to be taught
    • artificial intelligence
    • design thinking
    • holistic health
    • organic living
    • environment education
    • etc.
  • experiential learning will be adopted, including hands-on learning, arts-integrated and sports-integrated education, story-telling-based pedagogy
    • Art-integration is a cross-curricular pedagogical approach that utilizes various aspects and forms of art and culture as the basis for learning of concepts across subjects.
    • Sports-integration is another cross-curricular pedagogical approach that utilizes physical activities including indigenous sports, in pedagogical practices to help in developing skills such as collaboration, self-initiative, self-direction, self-discipline, teamwork, responsibility, citizenship, etc.
  • subjects to be offered at two levels: standard and advanced
  • three languages for everyone to be decided by state
  • mathematics and mathematical thinking will be very important: regular use of puzzles and games that make mathematical thinking

यहां वे कक्षा 9-10 के छात्रों की संभावना से एनईपी 2020 नीति के लिए महत्वपूर्ण बिंदु हैं

प्रमुख बिंदु:

  • नई संरचना : 5 (तीसरी तक) + 3 (तीसरी से 5वीं) +3 (6वीं से 8वीं) +4 (9वीं-12वीं पाठ्यचर्या संरचना)

  • बहुविषयक अध्ययन: arts / commerce / science का कोई कठोर पृथक्करण नहीं - छात्र किसी भी संयोजन का चयन कर सकते हैं अर्थात physics के साथ dance या biology के साथ accounts आदि।

  • रटने के बजाय अनुप्रयोग/प्रयोग आधारित शिक्षण

  • बोर्ड परीक्षा:

    • जबकि कक्षा 10 और 12 के लिए बोर्ड परीक्षाएं जारी रहेंगी, कोचिंग कक्षाएं शुरू करने की आवश्यकता को समाप्त करने के लिए बोर्ड और प्रवेश परीक्षाओं की मौजूदा प्रणाली में सुधार किया जाएगा।
    • अवधारणा / अनुप्रयोग / प्रयोग आधारित परीक्षा
    • objective and subjective परीक्षा
    • कोचिंग और याद रखने के महीनों के बजाय मुख्य रूप से मुख्य क्षमताओं / दक्षताओं का परीक्षण
    • किसी भी स्कूल वर्ष के दौरान अधिकतम दो अवसरों पर बोर्ड परीक्षा, एक मुख्य परीक्षा और एक सुधार के लिए, यदि वांछित हो।
  • कक्षा 6 . से पढ़ाने के लिए coding

कुछ अन्य महत्वपूर्ण बिंदु

  • ‘curricular’, ‘extracurricular ’, or ‘co-curricular’, among ‘arts’, ‘humanities’, and ‘sciences’, or between ‘vocational’ or ‘academic’ streams के बीच कोई कठिन अलगाव नहीं
  • curricular / extra-curricular / co-curricular / vocational - सभी के marks
  • extra-curricular / co-curricular उदाहरण
    • वाद-विवाद, क्विज़, खेल, रोल प्ले, समूह गतिविधियाँ आदि।
  • अनिवार्य रूप से व्यावसायिक अध्ययन:
  • self- management skills, carpentry, electronic work, metalwork आदि पर काम करने जैसी क्रॉस-व्यावसायिक दक्षताओं में खुद को शामिल करना शामिल है।
  • डिजिटल लर्निंग पर जोर
  • समकालीन विषयों को पढ़ाया जाना है
      • artificial intelligence
      • design thinking
    • समग्र स्वास्थ्य
    • जैविक जीवन
    • पर्यावरण शिक्षा
    • आदि।
  • प्रायोगिक शिक्षा को अपनाया जाएगा, जिसमें हाथों से सीखना, कला-एकीकृत और खेल-एकीकृत शिक्षा, कहानी-आधारित शिक्षाशास्त्र शामिल हैं।
    • कला-एकीकरण एक क्रॉस-करिकुलर शैक्षणिक दृष्टिकोण है जो विभिन्न पहलुओं और कला और संस्कृति के रूपों का उपयोग विभिन्न विषयों में अवधारणाओं को सीखने के आधार के रूप में करता है।
    • खेल-एकीकरण एक अन्य क्रॉस-करिकुलर शैक्षणिक दृष्टिकोण है जो सहयोग, आत्म-पहल, आत्म-निर्देशन, आत्म-अनुशासन, टीम वर्क, जिम्मेदारी, नागरिकता, आदि जैसे कौशल विकसित करने में मदद करने के लिए शैक्षणिक प्रथाओं में स्वदेशी खेलों सहित शारीरिक गतिविधियों का उपयोग करता है।
  • दो स्तरों पर पेश किए जाने वाले विषय: standard and advanced
  • सभी के लिए तीन भाषाएं राज्य द्वारा तय की जाएंगी
  • गणित और गणितीय सोच बहुत महत्वपूर्ण होगी: गणितीय सोच को बनाने वाली पहेलियों और खेलों का नियमित उपयोग
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thank you sir, very useful information!